Tworzenie solidnego, łatwego w utrzymaniu i skalowalnego kodu to wyzwanie, przed którym staje każdy programista. Zasady SOLID, DRY czy KISS to fundamenty, które pomagają unikać błędów, minimalizować złożoność i zapewniać wysoką jakość oprogramowania. Stosowanie takich zasad, jak Single Responsibility Principle, Open/Closed Principle czy Dependency Inversion Principle, pozwala na projektowanie przejrzystych i elastycznych rozwiązań. W tym artykule przyjrzymy się, czym jest solid programowanie, jak w praktyce wdrażać te zasady oraz dlaczego są one niezbędne w codziennej pracy programisty.
Wprowadzenie do zasad programowania
Zasady programowania obiektowego
Programowanie obiektowe to popularny paradygmat, który umożliwia tworzenie złożonych i skalowalnych systemów. Kluczowe zasady programowania obiektowego, takie jak SOLID, DRY czy KISS, pomagają w utrzymaniu wysokiej jakości kodu, minimalizując jego złożoność i ułatwiając zarządzanie.
Dlaczego zasady SOLID są ważne?
Zasady SOLID, które sformuował Robert C. Martin, to pięć reguł, które pomagają w tworzeniu kodu łatwego do utrzymania i skalowania. Programowanie zgodne z zasadami SOLID pozwala unikać problemów z testowalnością, refaktoryzacją i dodawaniem nowych funkcjonalności do istniejącego systemu. Więcej przykładów i praktycznych zastosowań tych zasad można znaleźć w SOLID Tutorial na GitHubie.
Co omówimy w tym artykule?
W tym artykule przyjrzymy się każdej z zasad SOLID: Single Responsibility Principle, Open/Closed Principle, Liskov Substitution Principle, Interface Segregation Principle oraz Dependency Inversion Principle. Omówimy, jak te zasady wpływają na jakość kodu i jakie korzyści płyną z ich stosowania. Przyjrzymy się także innym zasadom, takim jak DRY i KISS, które również pomagają w tworzeniu przejrzystego i łatwego do zarządzania kodu.
Zasada pojedynczej odpowiedzialności (Single Responsibility Principle)
Co to jest Single Responsibility Principle?
Zasada pojedynczej odpowiedzialności (ang. Single Responsibility Principle, SRP) to pierwsza z pięciu zasad SOLID programowania. Mówi ona, że każda funkcja, moduł lub komponent w aplikacji powinien mieć tylko jedno zadanie, czyli jedną odpowiedzialność. Dzięki temu kod staje się bardziej czytelny, łatwiejszy do utrzymania i testowania.
Dlaczego Single Responsibility Principle jest ważna?
Stosowanie SRP pozwala na tworzenie modularnego kodu, który jest łatwy do zarządzania i rozbudowy. Gdy każdy moduł ma jedną odpowiedzialność, zmiany w kodzie są mniej ryzykowne, ponieważ modyfikacja jednego komponentu nie wpływa na inne. To szczególnie ważne w dużych projektach, gdzie złożoność kodu może prowadzić do trudnych do wykrycia błędów.
Przykład zastosowania SRP w JavaScript
Załóżmy, że tworzymy aplikację, która zarządza książkami w bibliotece. Na początku możemy mieć obiekt book
, który będzie odpowiedzialny zarówno za przechowywanie danych o książce, jak i za jej wyświetlanie. Taki kod może wyglądać następująco:
const book = {
title: "JavaScript: The Good Parts",
author: "Douglas Crockford",
isbn: "978-0596517748",
displayBook() {
console.log(`${this.title} - ${this.author} (ISBN: ${this.isbn})`);
}
};
book.displayBook();
W tym przypadku obiekt book
łamie zasadę SRP, ponieważ łączy dwie odpowiedzialności: przechowywanie danych i wyświetlanie informacji o książce. Aby przestrzegać SRP, możemy rozdzielić te odpowiedzialności na dwa osobne moduły:
// Obiekt przechowujący dane o książce
const book = {
title: "JavaScript: The Good Parts",
author: "Douglas Crockford",
isbn: "978-0596517748"
};
// Funkcja odpowiedzialna za wyświetlanie informacji o książce
function displayBook(book) {
console.log(`${book.title} - ${book.author} (ISBN: ${book.isbn})`);
}
// Wywołanie funkcji wyświetlającej informacje o książce
displayBook(book);
Teraz obiekt book
przechowuje wyłącznie dane o książce, a funkcja displayBook
jest odpowiedzialna za ich wyświetlanie. Dzięki temu zmiana sposobu wyświetlania danych nie wpłynie na strukturę obiektu book
, co sprawia, że kod jest bardziej elastyczny i łatwiejszy do modyfikacji.
Jak unikać łamania zasady SRP?
Aby unikać łamania SRP, warto zadać sobie pytanie: „Czy funkcja, którą tworzę, ma więcej niż jedną odpowiedzialność?” Jeśli odpowiedź jest twierdząca, warto podzielić ją na mniejsze, bardziej wyspecjalizowane funkcje. Dobrą praktyką jest również utrzymywanie funkcji na poziomie abstrakcji, który pozwala na łatwe zrozumienie ich działania.
Korzyści z przestrzegania Single Responsibility Principle
Stosowanie SRP niesie ze sobą wiele korzyści, takich jak:
Lepsza testowalność: Mniejsze, izolowane funkcje są łatwiejsze do testowania.
Większa czytelność kodu: Każda funkcja ma jedno, jasno określone zadanie, co ułatwia zrozumienie kodu.
Łatwiejsza refaktoryzacja: Zmiany w jednej części aplikacji nie wpływają na inne, co zmniejsza ryzyko wystąpienia błędów.
Więcej na temat zastosowania zasady SRP oraz innych zasad SOLID znajdziesz w SOLID Principles with Examples
Otwarta na rozbudowę, zamknięta na modyfikację (Open/Closed Principle)
Co to jest zasada Open/Closed Principle?
Zasada Open/Closed Principle (OCP) to jedna z fundamentalnych zasad SOLID programowania, która mówi, że moduły, klasy lub funkcje powinny być otwarte na rozbudowę, ale zamknięte na modyfikację. Oznacza to, że kod powinien być tak zaprojektowany, aby możliwe było dodawanie nowych funkcji bez konieczności zmiany istniejącej logiki. Taki sposób projektowania zapobiega wprowadzaniu błędów do już działającego kodu i ułatwia jego utrzymanie.
Dlaczego Open/Closed Principle jest ważna?
Stosowanie zasady OCP sprawia, że kod staje się bardziej elastyczny i łatwy do utrzymania. Dzięki zamknięciu na modyfikację istniejących modułów, zmniejszamy ryzyko wprowadzenia błędów i zapewniamy stabilność aplikacji. Jednocześnie, możliwość rozszerzania funkcjonalności bez ingerencji w istniejący kod, ułatwia rozwój i utrzymanie projektu.
Przykład zastosowania OCP w JavaScript
Rozważmy przykład aplikacji do obliczania powierzchni różnych figur geometrycznych. Początkowa funkcja calculateRectangleArea
oblicza powierzchnię prostokąta:
const calculateRectangleArea = (rectangle) => rectangle.width * rectangle.height;
const rectangle = { type: "rectangle", width: 10, height: 5 };
console.log(calculateRectangleArea(rectangle)); // 50
Dodając nowe typy kształtów, jak np. koło, musielibyśmy modyfikować istniejącą funkcję lub tworzyć nowe, co prowadzi do powielania kodu i ryzyka błędów:
const calculateCircleArea = (circle) => Math.PI * Math.pow(circle.radius, 2);
Zastosowanie wzorca Strategia
Wzorzec strategii pozwala na rozwiązanie tego problemu, definiując osobne algorytmy dla każdego kształtu. W ten sposób możemy dodać nową logikę bez modyfikacji istniejącej struktury:
const shapeAreaCalculators = {
rectangle: (shape) => shape.width * shape.height,
circle: (shape) => Math.PI * Math.pow(shape.radius, 2),
triangle: (shape) => (shape.base * shape.height) / 2
};
const calculateArea = (shape) => {
if (!shapeAreaCalculators[shape.type]) {
throw new Error(`Nieobsługiwany typ kształtu: ${shape.type}`);
}
return shapeAreaCalculators[shape.type](shape);
};
const shapes = [
{ type: "rectangle", width: 10, height: 5 },
{ type: "circle", radius: 7 },
{ type: "triangle", base: 5, height: 10 }
];
shapes.forEach(shape => {
console.log(`${shape.type}: ${calculateArea(shape)}`);
});
// Wynik:
// rectangle: 50
// circle: 153.93804002589985
// triangle: 25
Korzyści z przestrzegania zasady OCP
Elastyczność: Dodawanie nowych funkcji bez modyfikacji istniejącego kodu.
Stabilność: Zmniejszone ryzyko wprowadzenia błędów przy wprowadzaniu nowych funkcjonalności.
Łatwość utrzymania: Każdy moduł jest niezależny, co ułatwia zarządzanie kodem.
Testowalność: Moduły są bardziej izolowane, co ułatwia pisanie i utrzymywanie testów jednostkowych.
Zasada OCP pozwala na budowanie skalowalnych i łatwych w utrzymaniu systemów, co jest kluczowe w dynamicznie rozwijających się projektach.
Zasada Podstawowej Substytucji Liskov (Liskov Substitution Principle)
Co to jest zasada Liskov Substitution Principle?
Zasada Podstawowej Substytucji Liskov (Liskov Substitution Principle, LSP) jest trzecią zasadą SOLID programowania, sformułowaną przez Barbarę Liskov w 1987 roku. Mówi ona, że obiekty klasy bazowej powinny być w stanie być zastąpione obiektami klas dziedziczących bez wpływu na poprawność działania programu. Innymi słowy, jeśli klasa A jest klasą bazową, a klasa B z niej dziedziczy, to wszędzie tam, gdzie możemy użyć klasy A, powinniśmy móc bez problemu użyć również klasy B.
Dlaczego zasada Liskov Substitution Principle jest ważna?
Przestrzeganie zasady LSP pozwala na tworzenie bardziej przejrzystego i elastycznego kodu. Dzięki niej możemy tworzyć programowanie obiektowe, które jest zgodne z zasadami SOLID, a także unikać problemów z polimorfizmem i dziedziczeniem. Zasada ta sprawia, że kod jest łatwiejszy w utrzymaniu i mniej podatny na błędy związane z dziedziczeniem.
Przykład łamania zasady LSP
Załóżmy, że mamy klasę Bird
oraz klasę Penguin
, która z niej dziedziczy:
class Bird {
fly() {
console.log("Ptak lata");
}
}
class Penguin extends Bird {
fly() {
throw new Error("Pingwin nie potrafi latać!");
}
}
const bird = new Bird();
bird.fly(); // Ptak lata
const penguin = new Penguin();
penguin.fly(); // Błąd: Pingwin nie potrafi latać!
W powyższym przykładzie, klasa Penguin
łamie zasadę Liskov, ponieważ nie może być poprawnie zastąpiona klasą Bird
– wywołanie metody fly
powoduje błąd. Aby przestrzegać LSP, powinniśmy przemyśleć strukturę naszego kodu i upewnić się, że klasy dziedziczące mają te same zachowania co klasa bazowa.
Jak stosować LSP w praktyce?
Unikanie nadpisywania metod bazowych, które zmieniają ich pierwotne działanie: Klasy pochodne nie powinny nadpisywać metod bazowych w sposób, który zmienia ich podstawowe zachowanie.
Stosowanie interfejsów: Można tworzyć interfejsy definiujące wspólne operacje dla różnych typów obiektów. W naszym przykładzie zamiast klasy
Bird
możemy użyć interfejsuFlyable
, który będzie implementowany tylko przez te klasy, które faktycznie mogą latać.Przykład poprawnej implementacji w JavaScript:
// Interfejs definiujący wspólne metody dla latających obiektów
class Flyable {
fly() {
throw new Error("Metoda 'fly()' musi być zaimplementowana!");
}
}
class Bird extends Flyable {
fly() {
console.log("Ptak lata");
}
}
class Penguin {
swim() {
console.log("Pingwin pływa");
}
}
const bird = new Bird();
bird.fly(); // Ptak lata
const penguin = new Penguin();
penguin.swim(); // Pingwin pływa
W tym przypadku każda klasa implementuje tylko te metody, które są dla niej odpowiednie, a nie używamy nieprawidłowego dziedziczenia.
Korzyści ze stosowania zasady Liskov Substitution Principle
Przejrzystość: Kod jest bardziej przejrzysty i logiczny.
Łatwość w utrzymaniu: Zmniejszamy ryzyko wystąpienia błędów związanych z niewłaściwym dziedziczeniem.
Polimorfizm: Możliwość używania klas dziedziczących w sposób bezpieczny, bez obaw o nieprzewidziane zachowania.
Stosowanie zasady Liskov Substitution Principle to kluczowy krok do tworzenia solidnego i elastycznego kodu, który jest łatwy do rozbudowy i utrzymania.
Zasada Segregacji Interfejsów (Interface Segregation Principle)
Co to jest zasada Interface Segregation Principle?
Zasada Segregacji Interfejsów (Interface Segregation Principle, ISP) mówi, że interfejsy powinny być wąsko wyspecjalizowane, aby uniknąć sytuacji, w której klasy są zmuszane do implementowania metod, których nie używają. Kluczowym celem tej zasady jest zapobieganie tworzeniu tzw. „grubych interfejsów”, które wymuszają na klasach niepotrzebne zależności.
Dlaczego zasada Interface Segregation Principle jest ważna?
Stosowanie zasady ISP sprawia, że kod jest bardziej elastyczny i łatwiejszy do utrzymania. Dzięki niej klasy mają tylko te metody, które rzeczywiście są im potrzebne, co zwiększa czytelność kodu i ułatwia jego refaktoryzację. W kontekście programowania obiektowego zasada ISP pomaga uniknąć tzw. „przeciążenia interfejsów”, które prowadzi do trudności w utrzymaniu i rozwijaniu kodu.
Przykład łamania zasady ISP
Załóżmy, że mamy interfejs Workable
, który posiada dwie metody: code()
oraz test()
. Obie te metody muszą być zaimplementowane przez każdą klasę, która implementuje interfejs Workable
:
// Interfejs wymuszający implementację obu metod
class Workable {
code() {
throw new Error("Metoda 'code()' musi być zaimplementowana!");
}
test() {
throw new Error("Metoda 'test()' musi być zaimplementowana!");
}
}
// Klasa Developer implementuje obie metody
class Developer extends Workable {
code() {
console.log("Developer koduje");
}
test() {
console.log("Developer testuje kod");
}
}
// Klasa Tester implementuje obie metody, ale testuje tylko
class Tester extends Workable {
code() {
throw new Error("Tester nie koduje!");
}
test() {
console.log("Tester testuje kod");
}
}
const dev = new Developer();
dev.code(); // Developer koduje
dev.test(); // Developer testuje kod
const tester = new Tester();
tester.code(); // Błąd: Tester nie koduje!
tester.test(); // Tester testuje kod
W powyższym przykładzie Tester
jest zmuszony do implementacji metody code()
, mimo że jej nie używa. To prowadzi do łamania zasady Interface Segregation Principle.
Jak poprawić kod zgodnie z zasadą ISP?
Aby poprawić kod, należy rozdzielić „gruby” interfejs na mniejsze, bardziej wyspecjalizowane interfejsy. W naszym przypadku możemy stworzyć dwa interfejsy: Codable
oraz Testable
.
// Interfejs do kodowania
class Codable {
code() {
throw new Error("Metoda 'code()' musi być zaimplementowana!");
}
}
// Interfejs do testowania
class Testable {
test() {
throw new Error("Metoda 'test()' musi być zaimplementowana!");
}
}
// Klasa Developer implementuje tylko interfejs Codable
class Developer extends Codable {
code() {
console.log("Developer koduje");
}
}
// Klasa Tester implementuje tylko interfejs Testable
class Tester extends Testable {
test() {
console.log("Tester testuje kod");
}
}
const dev = new Developer();
dev.code(); // Developer koduje
const tester = new Tester();
tester.test(); // Tester testuje kod
Teraz każda klasa implementuje tylko te interfejsy, które są jej potrzebne, co jest zgodne z zasadą ISP.
Korzyści ze stosowania zasady Interface Segregation Principle
Zmniejszenie zależności: Klasy implementują tylko te interfejsy, które są im faktycznie potrzebne, co minimalizuje zależności między komponentami.
Lepsza czytelność: Klasy są mniej skomplikowane, ponieważ implementują tylko niezbędne metody.
Łatwiejsza refaktoryzacja: Modyfikacja jednego interfejsu nie wpływa na wszystkie klasy, które go implementują, co zmniejsza ryzyko wystąpienia błędów.
Dependency Inversion Principle (DIP) – Zasada Odwrócenia Zależności
Co to jest zasada Dependency Inversion Principle?
Zasada Dependency Inversion Principle (DIP) mówi, że wysokopoziomowe moduły nie powinny zależeć od modułów niskopoziomowych. Obie warstwy powinny zależeć od abstrakcji, czyli interfejsów. W skrócie: programowanie zgodne z zasadami SOLID oznacza, że klasy powinny zależeć od interfejsów, a nie od konkretnych implementacji.
Przykład zastosowania w JavaScript
Załóżmy, że mamy aplikację, która wysyła różne rodzaje powiadomień. Początkowe rozwiązanie łamie zasadę DIP, ponieważ klasa NotificationService
bezpośrednio zależy od EmailNotification
i SmsNotification
.
class EmailNotification {
send(message) {
console.log(`Wysłano e-mail: ${message}`);
}
}
class SmsNotification {
send(message) {
console.log(`Wysłano SMS: ${message}`);
}
}
class NotificationService {
constructor() {
this.emailNotifier = new EmailNotification();
this.smsNotifier = new SmsNotification();
}
sendNotifications(message) {
this.emailNotifier.send(message);
this.smsNotifier.send(message);
}
}
Lepsze podejście to zależność od interfejsu, a nie od konkretnej implementacji:
class INotification {
send(message) {
throw new Error("Metoda 'send()' musi być zaimplementowana");
}
}
class EmailNotification extends INotification {
send(message) {
console.log(`Wysłano e-mail: ${message}`);
}
}
class NotificationService {
constructor(notifiers) {
this.notifiers = notifiers;
}
sendNotifications(message) {
this.notifiers.forEach(notifier => notifier.send(message));
}
}
const notifiers = [new EmailNotification()];
const notificationService = new NotificationService(notifiers);
notificationService.sendNotifications("Wiadomość testowa");
Dlaczego warto stosować DIP?
Elastyczność kodu: Nowe funkcjonalności można dodawać bez modyfikacji istniejącego kodu.
Lepsza testowalność: Interfejsy ułatwiają tworzenie mocków w testach.
Mniejsza zależność między modułami: Moduły są luźniej powiązane, co ułatwia ich rozwój i utrzymanie.
Stosowanie DIP to kluczowy element w budowaniu elastycznego i łatwego w utrzymaniu kodu zgodnie z zasadami SOLID.
DRY, KISS i inne zasady programowania
DRY (Don’t Repeat Yourself)
Zasada DRY, czyli “Nie powtarzaj się”, jest jedną z kluczowych zasad programowania, która polega na unikaniu duplikacji kodu. Każda informacja w systemie powinna być reprezentowana tylko raz, co zmniejsza ryzyko błędów i ułatwia utrzymanie oprogramowania. Przestrzeganie zasady DRY sprawia, że zmiany w jednym miejscu nie wymagają modyfikacji wielu fragmentów kodu, co znacznie upraszcza refaktoryzację i rozwój systemu.
KISS (Keep It Simple, Stupid)
Zasada KISS, czyli “Zachowaj to prosto, głuptasie”, promuje prostotę w projektowaniu i implementacji. Kod powinien być jak najprostszy, unikać zbędnych skomplikowań i nadmiarowej abstrakcji. Prosty kod jest łatwiejszy do zrozumienia, utrzymania i testowania. Stosowanie zasady KISS pozwala programistom skupić się na głównych funkcjonalnościach i unikać potencjalnych pułapek związanych ze złożonymi strukturami.
YAGNI (You Aren’t Gonna Need It)
Zasada YAGNI, czyli “Nie będziesz tego potrzebować”, przypomina, aby nie dodawać funkcjonalności do kodu, która nie jest aktualnie potrzebna. Nadmierne rozbudowywanie aplikacji o niepotrzebne elementy prowadzi do zwiększenia złożoności, utrudnia utrzymanie oraz wprowadza dodatkowe ryzyko błędów. Skupienie się na aktualnych wymaganiach pozwala tworzyć bardziej przejrzysty i funkcjonalny kod.
Programowanie przez przejrzystość
Zasada programowania przez przejrzystość mówi o tym, że kod powinien być tak zaprojektowany, aby jego intencje były jasne i zrozumiałe dla innych programistów. Kod powinien być czytelny i jednoznaczny, a stosowanie zrozumiałych nazw zmiennych, funkcji oraz modularnej struktury znacząco poprawia jego jakość. Przejrzystość kodu ułatwia jego zrozumienie, utrzymanie oraz rozwój.
Modularność i refaktoryzacja
Modularność oznacza podział kodu na mniejsze, niezależne moduły, które są odpowiedzialne za konkretne funkcje. Dzięki temu kod staje się bardziej elastyczny i łatwiejszy do utrzymania. Refaktoryzacja, czyli proces poprawiania struktury kodu bez zmiany jego zewnętrznego zachowania, jest kluczowym elementem w utrzymaniu wysokiej jakości oprogramowania. Regularna refaktoryzacja zapobiega powstawaniu tzw. “długu technologicznego” i pozwala na łatwiejsze wprowadzanie nowych funkcjonalności.
Kluczowe zasady programowania
Przestrzeganie zasad takich jak DRY, KISS, YAGNI czy modularność, w połączeniu z zasadami SOLID, prowadzi do tworzenia kodu, który jest łatwy w utrzymaniu, skalowalny i elastyczny. Kluczowe zasady programowania pomagają programistom w tworzeniu oprogramowania wysokiej jakości, które jest bardziej odporne na błędy i łatwiejsze do rozwijania w przyszłości.
FAQ: Pytania i odpowiedzi
Wprowadzenie zasad SOLID to pierwsze kroki w kierunku tworzenia czystego, łatwego do utrzymania i skalowalnego kodu. Zasady te pomagają w projektowaniu lepszych struktur w programowaniu obiektowym, co jest kluczowe dla jakości oprogramowania.
Przykłady zastosowania zasad SOLID obejmują m.in. użycie interfejsów do rozdzielania odpowiedzialności między klasami (Single Responsibility Principle), stosowanie wstrzykiwania zależności (Dependency Inversion Principle) oraz tworzenie kodu otwartego na rozbudowę, ale zamkniętego na modyfikacje (Open/Closed Principle).
Interfejsy powinny być wykorzystywane, aby oddzielić abstrakcję od implementacji. Pozwalają one na definiowanie kontraktów, które klasy muszą spełniać, co zwiększa elastyczność i modularność kodu. Dzięki interfejsom można łatwo wprowadzać zmiany w kodzie bez naruszania istniejącej struktury.
Wstrzykiwanie zależności (Dependency Injection) to technika polegająca na przekazywaniu obiektów zależnych do klasy, zamiast tworzenia ich wewnątrz. Dzięki temu klasy są mniej zależne od siebie, co poprawia testowalność i elastyczność kodu. Jest to częsty element w programowaniu zgodnym z zasadami SOLID.
Zasady programowania obiektowego to m.in. SOLID, DRY, KISS, polimorfizm, dziedziczenie oraz enkapsulacja. Pomagają one w tworzeniu strukturalnego i łatwego w utrzymaniu kodu. Zasady te są fundamentem większości nowoczesnych wzorców projektowych i metodologii programistycznych.
Polimorfizm to jedna z podstawowych cech programowania obiektowego, która pozwala na różne interpretacje metod w zależności od typu obiektu. Umożliwia to tworzenie bardziej elastycznego i skalowalnego kodu, co jest kluczowe w dużych projektach programistycznych.
Programowanie łatwe w utrzymaniu oznacza tworzenie kodu, który jest czytelny, modularny i dobrze udokumentowany. Dzięki stosowaniu takich zasad jak SOLID, DRY czy KISS, kod jest mniej podatny na błędy i łatwiejszy do modyfikacji, co zmniejsza koszty i czas utrzymania.
Wzorce projektowe to sprawdzone rozwiązania typowych problemów programistycznych. Przykłady to Singleton, Factory, Observer czy Strategy. Stosowanie wzorców projektowych poprawia jakość kodu, umożliwia lepszą komunikację w zespole i przyspiesza proces tworzenia oprogramowania.
Czysty kod to kod, który jest łatwy do czytania, zrozumienia i modyfikacji. Charakteryzuje się on prostotą, jasną strukturą i brakiem zbędnych elementów. Pisanie czystego kodu wymaga przestrzegania zasad programowania, takich jak SOLID, DRY czy KISS.
Michael Feathers to autor książki “Working Effectively with Legacy Code”, która stała się ważnym źródłem wiedzy na temat pracy z istniejącym kodem. Jego prace koncentrują się na refaktoryzacji, poprawie jakości kodu oraz stosowaniu najlepszych praktyk programistycznych.
Podsumowanie
Stosowanie zasad takich jak DRY, KISS, YAGNI czy modularność, a także zasad SOLID, pozwala tworzyć czysty kod, który jest łatwy do zrozumienia, utrzymania i rozwoju. Dzięki nim programowanie staje się bardziej przejrzyste, a wprowadzanie nowych funkcjonalności oraz refaktoryzacja kodu stają się mniej ryzykowne. Przestrzeganie tych zasad to klucz do tworzenia elastycznego, skalowalnego i wysokiej jakości oprogramowania.
Podstawy programowania i dobre praktyki znajdziesz w naszym artykule głównym:
Podstawy programowania: Wprowadzenie do kluczowych koncepcji i terminologii.